انواع درخت های قهوه

چندین گونه از درختچه? قهوه وجود دارد که دانه‌ها یا همان میوه? قهوه از آنها استخراج می‌شود، دو گونه? اصلی تجاری بیشتر کشت می‌شود که یکی معروف به قهوه? عربیکا[و 7] است که مورد توجه‌ترین گونه است و بومی ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی و فلات بوما در جنوب شرقی سودان است و احتمالاً کوه مارسابیت در شمال کنیا می‌باشد، نوع دیگر گونه? قهوه? کانیفورا[و 8] است که بومی نواحی غربی و مرکزی زیر صحرای آفریقااز گینه تا اوگاندا و سودان جنوبی می‌باشد، چندین گونه? دیگر هم وجود دارد که کمتر مطرح هستند از جمله لیبریکا،[و 9] موریتیانا،[و 10] راکیموسا[و 11] و استنوفیلا[و 12]

Image result for coffee

تمام گیاهان قهوه در خانواده? بزرگ روناسیان قرار دارند که درخت و در حقیقت درختچه‌هایی همیشه سبز[و 13] هستند که ممکن است تا 5 متر رشد داشته باشند (15 فوت)، برگ‌های درختچه? قهوه سبز تیره و براق می‌باشد و معمولاً بین 10 تا 15 سانتی‌متر (4/6 اینچ) طول و 6 سانتی‌متر (2/4 اینچ) ممکن است گسترش داشته باشند، برگ‌ها اغلب ساده هستند و خوشه‌های گل به رنگ سفید معطر است، مادگی گیاه شاملتخمدان تحتانی است که مشخصه? روناسیان می‌باشد، گل‌ها اغلب بیضی شکل و اندازه? آنها حدود 1/5 سانتی‌متر (0/6 اینچ) می‌باشد،[8] میوه? نارس قهوه به رنگ سبز است و در ادامه تبدیل به رنگ زرد می‌شوند و در هنگام رسیدن تبدیل به رنگ قرمز می‌شوند، هر میوه? قهوه شامل دو دانه است و در 5 تا 10 در صد میوه‌ها تنها یک‌دانه وجود دارد، انواع میوه‌های قهوه در گونه? عربیکا بین 6 تا 8 ماه می‌رسند و قابل چیدن هستند در حالی که در قهوه? روبوستا حدود 9 تا 11 ماه زمان می‌برد، میوه‌ها را معمولاً به کمک نور خورشید خشک می‌کنند اما روش‌های صنعتی هم برای این کار وجود دارد[9] قهوه? عربیکا عمدتاً خودش گرده افشانی می‌کند و قهوه? کانیفورا و لیبریکا نیاز به پیوند دارند و باید رویشی تکثیر شوند از جمله قلمه زدن و پیوند و جوانه زدن که از روش‌های معمول تکثیر رویشی است

 


قهوه و مطالعه

بسیاری معتقدند وقتی می‌خواهند مشغول به بررسی و مطالعه و یادگیری موضوع خاصی شوند، نوشیدن دم‌کردنی‌های گرم، آن‌ها را در این راه یاری می‌کند. در این تعداد نوشیدن قهوه بسیار دیده می‌شود و حتی در قرارهای آشنایی کاری، نوشیدن قهوه رواج دارد. آیا این اعتقاد واقعیت دارد؟ بله، اگر از متخصصان علم پزشکی جویا شویم، می‌بینیم که ایشان هم تأکیددارند که افزایش راندمان ذهنی ممکن است، ولی تأثیر جادویی نخواهد داشت. یکی از این موارد قهوه است!


تأثیر قهوه به همراه شکر: سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا معتقد است، کافئین موجود در قهوه در رفع خستگی مفید است و انرژی موردنیاز فرد را تأمین می‌کند. البته این اثر کوتاه‌مدت است و به دلیل افزایش ضربان قلب، بسیاری انرژی می‌گیرند و حتی می‌تواند در بعضی از افراد حتی عصبانیت ایجاد کند. این موضوع می‌تواند برافزایش تمرکز نیز تأثیرگذار باشد. از طرفی گلوکز موجود در شکر، می‌تواند مستقیماً بر مغز تأثیر بگذارد، زیرا گلوکز به‌عنوان منبع اصلی سوخت استفاده می‌شود. بنابراین مصرف گلوکز می‌تواند روی افزایش تمرکز و عملکرد بهتر مغز تأثیرگذار باشد. البته این تأثیرگذاری تا حدی رخ می‌دهد و مصرف بیش‌ازحد شکر می‌تواند راندمان مغز را کاهش دهد. از طرفی در تحقیقات مشخص شد مصرف شکر به همراه قهوه، می‌تواند تأثیر کافئین را چند برابر کند. به این معنی که اگر می‌خواهید مطلبی را بهتر از حالت عادی یاد بگیرید و در ذهن خود نگه‌دارید، می‌توانید پیش از مطالعه یا در حال مطالعه یک فنجان قهوه شیرین بنوشید. هم‌افزایی قهوه و شکر، افزایش تمرکز قابل‌توجهی را فراهم می‌کند و می‌توانید تأثیر این افزایش را در یادآوری مطلب مذکور مشاهده کنید. به همین دلیل است که در هنگام عقد قراردادها در بعضی از شرکت‌ها، قهوه سرو می‌شود. قهوه باعث می‌شود پیشنهاد‌ها و شرایط حاکم بر جلسه بهتر از حالت عادی در ذهن طرفین قرارداد تثبیت شود.

با توجه به خواص قهوه، هر روز 1 فنجان قهوه بنوشید.


نوشیدن همزمان الکل و قهوه با شما چه میکند

«سلامت مردان» مصرف الکل باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین هم باعث می‌شود که ما فکر کنیم حالمان خوب است یا به اصطلاح «سرخوش» شویم.

دوپامین باعث ترشح ماده شیمیایی‌ای به نام سیکلیس ای ام پی cyclic AMP در بدن می‌شود. این ماده شیمیایی مغز را ناگهان فعال‌تر ‌می‌کند به‌طوریکه فرد احساس انرژی و نشاط بیشتری می‌کند. به عنوان مثال افراد در حال مستی بیشتر حرف می‌زنند. برای اینکه کارایی بدن مختل نشود، در زمان مصرف الکل مغز آنزیم‌های خاصی را ترشح می‌کند که بدن همه تعادلش را از دست ندهد.

وقتی مصرف الکل متوقف می‌شود، اثر آرام‌بخش آن ظاهر می‌شود: آنزیم‌های دیگری در بدن تولید می‌شود که عکس‌العمل‌ها و فرایند کار مغز را کند می‌کند. به خاطر همین است که کمی بعد از نوشیدن الکل، فرد احساس خستگی، خواب‌آلودگی یا سرگیجه می‌کند.

اما وقتی کافئین (که در قهوه موجود است)‌ به این معجون در بدن اضافه می‌شود، فعالیت آنزیم‌هایی که اثر سیکلس ای ام پی را در بدن کنترل می‌کنند، متوقف می‌شود.

در واقع کافئین باعث سد شدن راه این آنزیم‌ها می‌شود. این به این معناست که با آنکه بدن رفته‌رفته کند می‌شود و در حقیقت زمان واکنش بدن به محرک‌های بیرونی بیشتر می‌شود، فرد همچنان تصور می‌کند که سرحال است و در واقع مست نیست. بنابراین ممکن است الکل بیشتری بنوشد یا رانندگی کند.

Image result for ?قهوه?‎


خودرانها قانونمند میشوند

نگرانی‌هایی از این دست از مدت‌ها پیش یعنی همزمان با مطرح‌شدن ایده طراحی و توسعه خودروهای خودران از سوی کارشناسان مطرح می‌شد و حالا در رویدادی بی‌سابقه مجلس نمایندگان آمریکا به قانونی رأی می‌دهد که در نهایت به حمایت بیشتر از خودروهای خودران منجر خواهد شد. این قانون که با نام «SELF DRIVE Act» شناخته می‌شود، به دنبال ایجاد شرایط بهتری برای خودروسازان است تا با فراغ بال بیشتری به آزمایش خودروهای بدون نیاز به راننده‌شان در جاده‌های آمریکا اقدام کنند. حالا همه چشم به روزهای آینده و بررسی دقیق این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا دارند. بسیاری از طرفداران فناوری خودروهای خودران امیدوارند که این قانون به تصویب برسد و روند توسعه فناوری خودروهای خودران شتاب بیشتری پیدا کند. پیشتر این قانون در کمیته انرژی و بازرگانی کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود. براساس بندهایی از این قانون، خودروسازان اجازه و خرید خودرو و قیمت خودرو پیدا می‌کنند که در سال نخست از آغاز پروژه توسعه خودروهای خودران تا 25 هزار دستگاه از این نوع خودروها را در خیابان و جاده‌ها مورد آزمایش قرار دهند. در این قانون همچنین برای خودروسازان این امکان فراهم شده که شمار خودروهای خودران مورد آزمایش را ظرف مدت سه سال افزایش دهند و به 100هزار دستگاه در سال برسانند. نکته قابل توجهی که در این قانون به چشم می‌خورد، این است که خودروسازان الزامی برای رعایت استانداردهای ایمنی مرتبط با خودروهای فعلی ندارند.

به نظر می‌رسد، آمریکا نگاه جدی به خودروهای خودران پیدا کرده و تلاش برای تصویب نهایی این قانون به روشنی نشان کارشناسی خودرو از این نگرش جدید دارد. جالب این که کنگره این کشور هم قصد دارد با هدف اجرای سریع آن، مانع پیوست مواد الحاقی به این قانون شود. به باور کارشناسان، از آنجا که فناوری سریع‌تر از مباحث سیاسی به مسیر خود ادامه می‌دهد، ضروری است قانونگذاران هم از این جریان عقب نمانند و خود را با تحولات فناورانه وفق دهند. به نظر می‌رسد قانونگذاران آمریکایی به این نتیجه رسیده باشند که باید هرچه سریع‌تر در راستای هموارسازی طراحی، آزمایش و تولید خودروهای خودران اقدامی صورت دهند.

گزارش‌های آماری و آنالیزی مختلفی در زمینه استفاده از خودروهای خودران منتشر شده که نشان می‌دهد استفاده از این خودروها در کاهش تصادف‌های جاده‌ای و کم‌کردن از میزان تلفات انسانی مرتبط با آنها نقش قابل توجهی دارد. خطای انسانی عامل شماره یک بروز تصادفات محسوب می‌شود و حالا با توسعه هرچه سریع‌تر فناوری خودروهای خودران، این عامل نقش به مراتب کمتری در تلفات جاده و در نهایت کاستن از شمار آنها پیدا می‌کند.